اکتان چیست ؟ - ZVOil بهترین اکتان با افزایش 10 عددی اکتان سوخت!
15797
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-15797,single-format-standard,qode-news-1.0.2,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-13.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.4,vc_responsive,elementor-default
 

اکتان چیست ؟

اکتان

اکتان چیست ؟

اکتان چیست ؟ اکتان بوستر ( مکمل سوخت ) چه معایب و مزیت هایی برای ماشین دارد؟ چرا کارشناسان توصیه می کنند اکتان سوخت را بالا ببرید؟ در این مقاله با مقدمه ای مختص این موضوع آشنا می شوید.

هر از چند گاهی ممکن است اطرافیان خود را ببینید که راجب ماشین های مختلف، سرعت و شتابشان و حتی چگونگی کارکرد موتور بحث و گفتگو می کنند.

شاید شما هم شنیده باشید که چگونه موتور ماشین ها کار می کنند،

تقریبا اکثر ماشین ها از سیستم موتور چهارزمانه (موتور چهارهنگامه) استفاده می کنند. این چهار مرحله شامل :

  • مکش (تنفس)
  • تراکم (فشرده سازی)
  • انفجار (قدرت)
  • تخلیه (خروج دود)

در مرحله دوم که فشرده سازی انجام می شود، بنزین و هوا با هم مخلوط می شود و حجم آن قبل از اشتعال ( که با شمع صورت می گیرد ) بسیار پایین می رود. به مقدار فشرده سازی نسبت تراکم موتور گفته می شود.

یک موتور معمولی می تواند نسبت تراکم ۸ به ۱ داشته باشد.

حال نسبت اکتان ( octane ) بنزین به شما می گوید که بنزین چقدر می تواند قبل از مرحله اشتعال فشرده شود.

وقتی که بنزین بجای اینکه با جرقه شمع موتور به مرحله اشتعال برسد با فشرده شدن به اشتعال برسد ناک زدن ( ضربه ) اتفاق می افتد.

ناک زدن می تواند باعث آسیب به موتور شود. این چیزی نیست که شما می خواهید، بنابراین نیاز دارید اکتان بنزین ماشینتان از حدی بالاتر باشد.

نسبت تراکم موتور شما، عدد اکتان مورد نیازتان را مشخص می کند. یکی از راه های افزایش  اسب بخار موتور افزایش نسبت تراکم است، پس یک موتور با عملکرد خوب و بالا نیاز به  نسبت تراکم بالا دارد که همچنین نیاز به سوخت با عدد اکتان بالا دارد.

مزیتی استفاده از نسبت تراکم بالا در موتورها، بالا بردن اسب بخار در مقابل وزن موتور است که اصولا به این حالت می گوییم موتور عملکرد بالایی دارد.